
Jean Piaget był szwajcarskim psychologiem, który zasłynął swoim odkryciem procesów rozwoju dziecka. Jego miejscem pracy nie była klinika psychiatryczna, lecz patrząc na własne dzieci, psycholog zaobserwował, w jaki sposób mali ludzie stopniowo uczą się „zasad gry” obowiązujących w otaczającym ich świecie. Na tej podstawie Piaget sformułował swoją teorię stadialności rozwoju, która nadal cieszy się dużym poważaniem wśród psychologów.
Proces poznawczy i jego stadia
Proces poznawczy to proces, podczas którego człowiek przystosowuje się do otoczenia, by później móc na nie wpływać, zmieniać je. Piaget wyróżnił cztery etapy tego procesu:
• Stadium inteligencji sensomotorycznej
• Stadium myślenia przedoperacyjnego
• Stadium operacji konkretnych
• Stadium operacji formalnych
Stadium inteligencji sensomotorycznej i etap myślenia przedoperacyjnego
W pierwszym etapie rozwoju (inteligencji sensometorycznej) dziecko uczy się koordynacji własnego ciała oraz zaczyna je wykorzystywać w konkretnych celach np. by sięgnąć po zabawkę. Jak spostrzegł psycholog, w tym stadium mały człowiek zauważa przyczyny i skutki wydarzeń.
Kolejny etap, myślenie przedoperacyjne charakteryzuje się tym, że dziecko uczy się odtwarzać otaczający go świat np. rysując. Przede wszystkim jednak to w tym stadium dziecko zaczyna mówić.
Operacje konkretne i formalne
W stadium operacji konkretnych dziecko (około 7-11 lat) rozpoczyna rozumowanie, czyli myślenie logiczne, umiejętność wyciągania wniosków.
Ostatni etap rozwoju, stadium operacji formalnych przypada, jak określił psychiatra na początek wieku nastoletniego. W tym okresie młody człowiek zdobywa kolejne umiejętności rozumowania: myślenie od ogółu do szczegółu oraz zdolność tworzenia uogólnień.